NIEUWE FACEBOOK TIMELINE VOOR BEDRIJVEN
Wat gaat er veranderen
Grotere tabbladen (tabs)
Elk tabblad heeft nu een breedte van 810px (dit was 510px).
Grotere tabblad icons
Elk tabblad icon had een grootte van 16 x 16 px de nieuwe opzet heeft tab icons met een grootte van 111 x 74 px.
Het aantal tabs
De oude pagina’s kunnen 5 tabs tegelijk tonen met daaronder een ongelimiteerd aantal andere tabs. De nieuwe timeline toont er 4 (waarbij "foto’s" altijd de eerste tab is en deze staat vast). Het maximale aantal tabbladen dat je nu op je pagina kan hebben is 12.
Pinnen van posts
Een geheel nieuwe optie is de mogelijkheid om bepaalde berichten op het prikbord te pinnen. Deze berichten blijven dan op een vaste plek (bovenin) staan.
Positie van de ‘vind ik leuk’ button
De positie is nu niet meer boven in beeld maar helemaal naar rechts.
Voordelen en nadelen van de nieuwe Facebook timeline voor bedrijven
Voordeel:
Elk tabblad heeft nu een veel schonere opzet waardoor er veel minder ruis om de content van je eigen pagina staat. Alleen bovenin zie je nog het Facebook menu staan maar links en rechts heb je mooie witruimte. Het grootste voordeel vind ik de nieuwe breedte die je hebt. 810 px is 300 px meer dan de oude versie, dit biedt veel meer mogelijkheden en een betere beleving naar mijn mening.
Voordeel:
Door de grotere icon tabs kan je veel creatiever worden met hoe deze icons eruit zien. Je kan bijvoorbeeld al een kleine visual tonen van wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij er op klikt of er bijvoorbeeld mooi uitziende buttons van maken.
Voordeel:
Je kan een pagina vanuit de tabbladen niet meer “niet meer leuk vinden”, oftewel je moet als bezoeker meer moeite doen om van de updates van een pagina af te komen (afgezien van blokkeren van de updates in je stream uiteraard). Dit is voor de bedrijven een groot pluspunt en voor bezoekers minder leuk.
Voordeel:
Om het gemis van een default landingpagina op te vangen (zie hieronder) is het nu mogelijk om bepaalde berichten te ‘pinnen’. Dit betekent dat je een bericht bovenin je timeline vast kan zetten (zodat deze meer aandacht krijgt); je kan een gepind bericht herkennen aan een klein oranje vlaggetje. Dit bericht blijft staan totdat je een nieuw bericht pint of na een week (dan wordt het automatisch ‘unpinnend’)
Voordeel:
Je kan prive berichen sturen naar je fans. Dit is een heel krachtige nieuwe tool want je kan nu bepaalde conversaties die in de timeline gebeuren apart nemen en via priveberichten afhandelen.
Nadeel:
Je kan geen default landingspagina meer instellen. Dit betekent dat dus elke bezoeker standaard op je ‘homepage’ landt. Dit zal het dus een stuk lastiger maken om een ‘nieuwe’ bezoeker te verleiden om op de ‘vind ik leuk’ knop te klikken. Paginabeheerders zullen nieuwe oplossingen moeten bedenken om bezoekers om te zetten in fans. Het zogenoemde ‘fangating’ (‘het alleen tonen’ van content voor fans om bezoekers dus fan te maken, deze content zie je direct als je op de ‘vind ik leuk’ knop klikt) bestaat nog steeds echter is niet meer in te stellen als landingspagina.
Nadeel:
De navigatie op de tabbladen gebeurt nu alleen nog via een dropdown, dit kan verwarring veroorzaken en zal door veel mensen als iets negatiefs gezien worden.
Handige links: