MULTI CHANNEL FUNNELS IN GOOGLE ANALYTICS
In totaal zijn er 5 verschillende rapporten aan Google Analytics toegevoegd om de conversie attributie van andere kanalen goed inzichtelijk te maken. Het overzichtsscherm geeft een weergave van het totaal aantal conversies en het aantal ondersteunende conversies. De ondersteunende conversies zijn conversies waarbij de bezoeker via twee verschillende kanalen de site heeft bezocht waarna deze een conversie heeft gerealiseerd. De rapportage wordt in een mooie cirkeldiagram weergegeven.
Het volgende rapport is het ‘Assisted Conversions’ rapport. Hier vind je een overzicht van alle kanalen die een rol hebben gespeeld in het conversieproces en ondersteunend zijn geweest aan de daadwerkelijke conversie. In het rapport wordt ook het getal aangegeven van de laatste interactie voor de conversie. Het is hierdoor makkelijk te zien welke kanalen het meest ondersteunend zijn en welke juist zorgen voor de uiteindelijke conversie.
Naast het ondersteunende conversie rapport is ook inzichtelijk gemaakt hoeveel interacties een bezoeker daadwerkelijk heeft gehad met de website voordat deze een conversie heeft gedaan. Dit zijn de bezoekpaden van de bezoeker die per bron/medium kunnen worden weergegeven. De data kan je filteren op het aantal dagen van het eerste bezoek tot de dag van de transactie.
In de rapporten kan je naast de standaard kanalen Adwords, organisch zoekverkeer, verwijzende sites en direct verkeer ook specifiek je campagnes doormeten. Als je deze goed hebt getagd dan is het mogelijk om mailings, banners, affiliates te zien en wat hun bijdrage is geweest. Een gestructureerde campagne tagging is hierbij wel een vereiste.
Succes met het inzetten en analyseren van de multi channel funnels. De huidige data gaat tot twee maanden terug maar wordt in de toekomst bijgewerkt tot januari 2011
Wil je nog wat beeldende informatie bekijk dan hier de officiële introductie video.