U bent hier: Home >> Nieuws >> Merknaam niet langer beschermd door Google

MERKNAAM NIET LANGER BESCHERMD DOOR GOOGLE

12 mei 2009
Dat je concurrent adverteert op jouw merknaam via Google Adwords is voor vele bedrijven een doorn in het oog. Als je merknaam echter een geregistreerd handelsmerk is dan is het niet mogelijk om hierop te adverteren voor derden. Vanaf 4 juni is het echter voorbij met de merknaam bescherming in maar liefst 190 landen (Zuid-Amerika, Afrika, Rusland en Japan). Google gaat voor de landen in deze werelddelen hetzelfde merknaam bescherming beleid voeren als in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Canada.

 

Nederlands merknamen nog wel beschermd

Voor de meeste landen in Europa waaronder Nederland zal de merknaam bescherming wel worden gehandhaafd.  Merknamen in Nederland zijn aanzienlijk beter beschermd net zoals de meeste landen in Europa. Google heeft al eens een flinke schadeclaim ontvangen toen zij de mernaam “Louis Vuitton” niet hadden beschermd.


Landen waar de merknaam nog steeds beschermd is: Australië, Cyprus, Hongarije, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea, Oostenrijk, Tsjechië, IJsland, Noorwegen, Spanje, de Bahamas, Denemarken, Italië, Polen, Zweden, België, Finland, Litouwen, Portugal, Zwitserland, Brazilië, Frankrijk, Luxemburg, Roemenië, Taiwan, Bulgarije, Duitsland, Macau, Slowakije, China, Griekenland, Nederland en Slovenië.

 

Gevolgen voor merknaam in Adwords campagnes

De gevolgen zullen uiteraard alleen voor het adverteren in Adwords zijn met campagnes in de desbetreffende landen. Het is vanaf 4 juni dus mogelijk om te adverterten op de merknaam van iemand anders, zodat de eigen advertentie dan wordt getoond. Hoewel naar onze mening het altijd goed is om op je eigen merknaam te adverteren zal de merknaameigenaar nu dus ook “gedwongen” moeten adverteren op zijn merknaam. Volgens de laatste berichten is het nog niet toegestaan om de merknaam ook te gebruiken in de advertentietekst.
 
Terug naar overzicht nieuws
BRAINADS TWEETS
 
BRAINADS WERKT SUCCESVOL VOOR O.A.